Załącznik
do Uchwały Nr 192/1304/10
Zarządu Powiatu w Śremie
z dnia 15 września 2010 r.
Regulamin Organizacyjny
Domu Pomocy Społecznej
w Śremie
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Niniejszy Regulamin organizacyjny określa organizację i zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej w Śremie zwanego dalej „DPS”.
§ 2.
DPS działa na podstawie aktów prawnych:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
- statutu Domu Pomocy Społecznej w Śremie,
- zezwolenia na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Śremie z dnia 19.12.2007 r.,
- niniejszego Regulaminu.
§ 3.
DPS jest jednostką organizacyjną Powiatu Śremskiego, przeznaczoną dla osób przewlekle somatycznie chorych.
ROZDZIAŁ II
ZASADY KIEROWANIA DOMEM
§ 4.
- DPS kieruje dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności DPS.
§ 5.
W razie niemożności pełnienia obowiązków służbowych przez dyrektora zastępuje go kierownik Zespołu administracyjno – technicznego lub inna osoba wyznaczona przez dyrektora.
§ 6.
Dyrektor wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do zatrudnionych w DPS pracowników.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA DOMU
§ 7.
- W DPS funkcjonują następujące komórki organizacyjne:
- Zespół terapeutyczno – opiekuńczy,
- Zespół finansowo – księgowy,
- Zespół administracyjno – techniczny.
- Do zadań Zespołu terapeutyczno – opiekuńczego należy opracowanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna z mieszkańcami DPS ich realizacja (jeżeli jest to możliwe ze względu na stan zdrowia i gotowość mieszkańca do uczestnictwa w nim), a w szczególności:
- załatwienie wszelkich formalności związanych z przyjęciem i pobytem mieszkańców oraz umożliwienie adaptacji w nowym środowisku,
- współpraca z rodzinami i opiekunami prawnymi mieszkańców,
- informowanie mieszkańców i ich opiekunów prawnych o przysługujących im prawach i obowiązkach,
- prowadzenie pracy socjalnej z mieszkańcami, ich rodzinami i ich opiekunami prawnymi,
- stymulowanie nawiązywania i utrzymania kontaktów mieszkańców z rodziną, środowiskiem lokalnym i innymi placówkami pomocy społecznej,
- pomoc mieszkańcom w czynnościach codziennych,
- organizowanie mieszkańcom zajęć z zakresu terapii,
- organizowanie imprez kulturalnych dla mieszkańców,
- zapewnienie mieszkańcom wsparcia i opieki duchowej,
- zapewnienie mieszkańcom dostępu do opieki psychologicznej,
- pomoc mieszkańcom we wszelkich sprawach związanych z codziennym funkcjonowaniem,
- udzielanie mieszkańcom pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach oraz organizowanie, w razie potrzeby, szybkiej pomocy lekarskiej,
- rzetelna dbałość o zdrowie mieszkańców w porozumieniu z lekarzem rodzinnym i innymi specjalistami
- umożliwienie korzystania z przysługujących mieszkańcom świadczeń zdrowotnych i zaopatrzenia w środki pomocnicze, sprzęt ortopedyczny oraz leki.
- Do zadań Zespołu finansowo – księgowego należy prowadzenie gospodarki finansowej jednostki, a w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości jednostki;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Do zadań Zespołu administracyjno – technicznego należy zapewnienie odpowiedniego zakresu usług, w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji kadrowej,
- naliczanie wynagrodzeń,
- prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej,
- prowadzenie sekretariatu,
- prowadzenie ewidencji wydanej odzieży ochronnej i roboczej,
- utrzymanie czystości i porządku obiektu oraz jego otoczenia,
- konserwacja i naprawa sprzętu, urządzeń i wyposażenia,
- organizowanie zaopatrzenia,
- prowadzenie magazynów,
- przygotowywanie i rozliczanie „relewów” żywieniowych,
- opracowywanie jadłospisów dekadowych i przestrzeganie norm żywienia,
- zapewnienie wyżywienia,
- przygotowanie posiłków.
§ 8.
Zespołami kierują kierownicy zespołów, za wyjątkiem Zespołu finansowo – księgowego, którym kieruje główny księgowy.
§ 9.
Strukturę organizacyjną przedstawia schemat graficzny stanowiący załącznik do Regulaminu organizacyjnego DPS.
ROZDZIAŁ IV
PODZIAŁ KOMPETENCJI
§ 10.
Do obowiązków dyrektora należy realizacja zadań DPS, a w szczególności:
- reprezentowanie DPS na zewnątrz,
- kierowanie bieżącą działalnością DPS,
- załatwianie skarg i wniosków mieszkańców,
- merytoryczny nadzór nad realizowanymi zadaniami.
§ 11.
- Kierownicy zespołów oraz główny księgowy inicjują, planują, organizują i kontrolują pracę podległych sobie komórek organizacyjnych, w szczególności zapewniają:
- terminowość i rzetelność wykonywania zadań,
- dyscyplinę pracy poprzez nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników regulaminów, przepisów bhp i p.poż. oraz tajemnicy służbowej,
- współdziałanie nadzorowanego przez siebie zespołu, z innymi zespołami DPS
- właściwe przygotowanie projektów pism, opracowań i innych materiałów dla dyrektora i głównego księgowego.
- Realizując zadania i obowiązki określone w ust. 1 kierownicy zespołów oraz główny księgowy:
- sprawują nadzór merytoryczny nad działalnością komórki organizacyjnej DPS,
- kontrolują prawidłowe wykonywanie jej zadań, przestrzegają dyscypliny pracy oraz przepisy o ochronie danych osobowych,
- inicjują przedsięwzięcia w zakresie usprawnienia organizacji i funkcjonowania kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej DPS,
- określają zadania pracownikom wynikające z planu pracy bądź bieżących potrzeb Domu oraz kontrolują i rozliczają z ich realizacji,
- opracowują zakresy czynności podległym pracownikom,
- opracowują propozycje pism, sprawozdań i informacji z zakresu działania kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej DPS,
- informują dyrektora na bieżąco o stanie realizacji zadań i o terminowym ich wykonaniu,
- składają wnioski dotyczące przyznania podległemu pracownikowi premii, awansu, nagrody, a także ukarania pracownika naruszającego dyscyplinę pracy,
- potwierdzają merytoryczną zasadność dokonywanych zakupów,
- informują podległych pracowników o bieżących i planowanych zadaniach.
§ 12.
Pracownicy DPS wykonują zadania i obowiązki wynikające z ich indywidualnych zakresów czynności oraz:
- realizują polecenia swoich bezpośrednich przełożonych oraz dyrektora,
- wykazują inicjatywę i zaangażowanie w celu właściwego wykonywania powierzonych zdań,
- przestrzegają zasad organizacji pracy, porządku i dyscypliny pracy, a także zasad bhp i p.poż.,
- przestrzegają przepisy o tajemnicy służbowej,
- dbają o mienie, porządek i estetykę miejsca pracy.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13.
Wszyscy pracownicy DPS mają status pracowników samorządowych i zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę.
§ 14.
Zmiany w niniejszym Regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
§ 15.
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.